woensdag 27 december 2017

Bucketlist...

Mensen die een bucketlist opstellen, gaan meestal voor de spectaculaire dingen zoals bv. parachutspringen, fietsen door Midden Amarika, bungyjumpen,...
Ik had eigenlijk nooit eerder nagedacht over een bucketlist.
Ja, ik heb altijd wel lijstjes in mijn hoofd die ik ooit gedaan wil hebben, voor ik sterf. Alleen, ik heb er nooit eerder een termijn opgeplakt.
Tot ik eergisteren een artikel in de Flow last over 'Tijd terkort'.
We hebben méér tijd dan vroeger en toch slagen we er niet in iets te doen met die tijd. We hangen doorgaans méér voor TV en spenderen tijd op internet.
Mijn lief en ik praten altijd over etentjes organiseren, vrienden uitnodigen voor spelletjesavonden,... Alleen, het komt er nooit van!
Waarom eigenlijk niet? Omdat we veel te veel bezig zijn met een beetje dit en een beetje dat, maar nooit iets concreets.
Dus dacht ik: ik start ook een bucketlist. Niet om mijn reisdromen in op te nemen, maar om zaken zoals: 'in 2018 wil ik maandelijks een etentje organiseren' in te zetten.
Et voila, ik vatte de koe bij de horens en zond een berichtje naar een koppel vrienden die we al héél lang niet meer zagen.
Het was meteen raak. Het eerste voorstel dat ik lanceerde kreeg een JA met enthousiasme.
Voor mij draait een bucketlist niet om spectaculaire dingen doen, maar om dingen doen die je blij maken, maar er niet van komen wanneer je ze niet zorgvuldig plant.
Daarnaast wil ik proberen om opnieuw wat meer gezelligheid in mijn leven op te nemen: minder TV, minder internet, terug méér boeken lezen, méér schrijven, opnieuw gaan breien, mijn creativiteit van onder het stof halen,... Kortom: meer Hygge, zoals de Denen het omschrijven.
Het zijn niet van die grootse goede voornemens voor het nieuwe jaar. Het is eerder een vorm van zelfzorg om, na een druk babyjaar, opnieuw wat meer rust in mijn leven in te bouwen.
Dingen doen die je energie geven, in plaats van enkel energie opslorpen.
Als ik dat kan verwezenlijken in 2018, zal ik mij een rijker mens voelen, dan wanneer ik maanden op reis ga, uit een vliegtuig spring, ga mediteren in Tibet,...
Op die manier hoop ik ook inspiratie te vinden om mijn leven een duwtje in een andere richting te geven... Ik hoop op die manier een talent in mezelf te ontdekken, dat ik kan ontplooien.
2018, laat maar komen...


Geen opmerkingen:

Een reactie posten